POST No 26 for FEBRUARY 2023
The form SIX POSTURES LUC THE
Welcome to post No 26
Happy Vietnamese New Year
Year of the Cat 2023
|
| LỤC THẾ The Six Postures |
KHẨU QUYẾT Sống tươi đẹp Để có đời sống tươi đẹp, vô bệnh vô ưu chúng ta hãy cùng quan sát và gần gũi với núi, với rừng, với sông biển, mây nước và trời đất. Thở thật xâu, bỏ hết lo âu. | ||
KHẨU QUYẾT for a happy life
Connecting to the Nature: Mountain, Forest, River, Ocean, Sky, and Earth. Breathing deeply, and putting sadness aside. g.m phan hoang |
|
|
LỤC THẾ The Six Postures |
|
|
KHẨU QUYẾT Sống tươi đẹp Để có đời sống tươi
đẹp, vô bệnh vô ưu chúng ta hãy cùng quan sát và gần gũi với núi, với rừng, với sông biển, mây nước
và trời đất. Thở thật sâu, bỏ hết lo âu. |
|
|
KHẨU QUYẾT
for a
happy life
Connecting to the Nature: Mountain, Forest, River, Ocean, Sky, and Earth. Breathing deeply, and putting sadness aside. g.m phan hoang
|
|
VIETCHIDAO
Text in English LỤC THẾ THE SIX POSTURES
from g.m phan hoang |
|
THE SIX
POSTURES PROBLEM. How could a teacher teach when the
students are made up of so many different groups? People in their twenties
are eager to learn the secrets for fierce fighting; middle-aged people who
have been training for a long time now want to find a way of deep inner
strength and a good meaning for life; senior people are looking forward to
discovering the panacea in martial arts that could keep them in a serene way
of life. How could we solve this problem? METHOD. First, a good teacher is the one who inspires, who points
the way for the students to discover by themselves and avoids pushing them
forward on a traced path to follow. Second, a good teacher must seek to teach what is of lasting
value, the value everyone recognizes as good and that can be applied in
practice; avoid teaching anything the teacher can do well but the students
cannot do it . DATA. To find the needed materials for building this
exercise, let's take a look at some of the basic values in life and find the
corresponding symbols representing these values: the mountain, the forest, the river, the cloud, the sky and the earth.
Now let’s make an arrangement from selected martial art elements such
stances, moves, hands and legs techniques into a coherent scheme that could
reflect the spirit of our chosen values and could carry in the same time the
martial art strategy. Of course, this work will require vision, patience, and
persistence to get a result of lasting value. THE SIX POSTURES. There is a Poem in Vietnamese (not
translated) followed by six groups of sentences, pictures or a video clip. (1).The Mountain. The Mount Tan-Vien inspires us the
physical solidity and the high spirit of great people. (Fighting like a mountain climber: strong and enduring) (2).The Forest. The Trang-Son forest teaches us the
value of intensive efforts and spiritual exploration. (Practicing martial art like going into a forest: not straying, not backing up) (3).The River. The Mekong River takes us to the ocean
and teaches us the indomitable spirit. (Performing a form, quyen, like riding over the waves: adaptation and resistance) (4) The Cloud. The clouds over the city of Da Lat are
so beautiful evoking us the spirit of openness and the impermanence of things
in life. (Train your mind like watching
the clouds: shake off all the dust)
(5) The Sky. The endless sky gives us inner strength
and strong belief. (Training our
spirit like standing in the middle of a stormy sky: tomorrow the sky will be bright again) (6).The Earth. Our land stands for practical spirit and
generosity. (In life, among thousands
of unpredictable changes: I am not
afraid)
|
|
|
|
VIETCHIDAO
Text in Vietnamese LỤC THẾ THE SIX POSTURES
from g.m phan hoang |
|
SÁU THẾ TÂM TRUYỀN Vấn đề. Người thầy làm sao
có thể huấn luyện khi môn sinh gồm nhiều nhóm khác hẳn nhau? Người tuổi đôi mươi thì hăng hái muốn học những bí quyết
đòn thế đấu đá ác liệt; bậc trung niên tập đã lâu ngày thì mong tìm được
trong quyền cước có nội công thâm hậu mà ý nghĩa lại xâu xa; bậc cao niên thì
lại mong khám phá được thần dược trong võ đạo mà giữ cho mình khang kiện vô ưu.
Giải quyết thế nào đây? Phương pháp. Thứ nhất, người thầy tốt là kẻ gợi niềm hứng khởi, người chỉ nẻo
cho môn sinh tự khám phá mà đi ; tránh làm kẻ nắm tay môn sinh kéo đi. Thứ hai, tìm kiếm để giảng dậy những gì có giá trị lâu dài, ai
cũng công nhận và có thể áp dụng thực tế; tránh giảng dậy điều gì để môn sinh
bái phục thầy nhưng họ không thể làm được.
Dữ liệu. Để tìm chất liệu cho bài tập này chúng ta hãy kiếm lấy một
số những giá trị căn bản trong cuộc sống, rồi xem cụ thể những gì biểu tượng cho những giá trị ấy, và sắp xếp
xem đòn thế, tấn bộ, quyền cước nào phù hợp đặng có thể tạo nên một bài. Phải
kiên nhẫn, bền bỉ vô tư lắm mới mong tổng hợp được một bài có chiều xâu dưới
nhiều khía cạnh và giá trị lâu bền. Sáu Thế Tâm Truyền. Chúng
ta hãy cùng quan sát và gần gũi với núi, với rừng, với sông biển, mây nước
và trời đất. Trước hết có bài thơ thiệu, sau là mỗi thế một câu, và sau đấy
là hình ảnh, video. THƠ (1).Tản-Viên cao ngất dưới trời Ta theo gương đó làm người trượng
phu (2).Trường-Sơn rừng nùi mịt mờ Dầy công luyện lực ta tu thành người (3). Cửu-Long sông nước tuyệt vời Đưa ta tới biển làm người kinh qua (4). Mây trời Đà-Lạt thiết tha Thịnh suy, tan hợp hiểu ra lẽ đời (5). Trời xanh bát ngát muôn nơi Nội tâm xâu thẳm, một lời tự tin (6). Còn trời, còn đất còn chuyên Luyện cho tâm lực chân quyền khai thông ./. (Phan Hoàng, 2020) GIẢNG Thế Núi . Núi Tản Viên cho
ta niềm kiên cố và tâm hồn kẻ trượng phu (Đánh võ như người leo núi : bền
bỉ vững chắc) Thế Rừng . Rừng Tràng Sơn dậy ta công lực thâm hậu và tinh thần
khai phá (Luyện lực như vô rừng
xâu: không lạc, không lùi) Thế Sông . Sông Cửu Long đưa ta ra biển cả và chỉ cho ta tinh thần
bất khuất (Thảo quyền như cưỡi sóng
vượt biên: biến hóa, bất khuất) Thế Mây . Mây Đà Lạt đẹp như thơ,
gợi ta lẽ hợp tan và tinh thần cởi mở
(Luyện tâm như lên núi
ngắm mây: rũ hết bụi trần) Thế Trời . Trời thênh thang vô tận cho ta sức mạnh nội tâm và niềm
tin vô bờ (Luyện thần như đứng giữa
trời giông bão: mai trời lại sáng) Thế Đất . Đất ta đang đứng cho ta tinh thần thực tế và lòng quảng
đại yêu thương (Giữa
cuộc đời ngàn hướng, ngàn cảnh: ta quyết
là ta không hề run sợ ) |
|
|
|
VIETCHIDAO
Text in French LỤC THẾ LES SIX POSTURES
from g.m phan hoang |
|
LES SIX POSTURES LE PROBLÈME. Comment un enseignant peut-il enseigner lorsque les
élèves sont composés de tant de groupes différents? Ceux dans la vingtaine
sont impatients d'apprendre les secrets en vue des combats acharnés; les
personnes d'âge moyen qui ont pratiqué depuis longtemps veulent maintenant
cultiver leur force intérieure et trouver un sens profond à leur vie ; les
aînés ont hâte de découvrir la panacée dans les arts martiaux qui leur
permettra d’avoir une vie sereine etc… Comment résoudre ce problème? LA MÉTHODE. Premièrement,
un bon enseignant est celui qui inspire, qui montre aux pratiquants un chemin
pour qu'ils découvrent la voie par eux-mêmes; en évitant de les forcer sur
une voie. Deuxièmement, un bon enseignant cherchera à enseigner ce qui a
une valeur durable, la valeur que tout le monde reconnaît comme bonne et qui
peut être appliquée dans la pratique; à éviter d'enseigner quoi que ce soit
que l'enseignant est capable de bien faire mais que les pratiquants ne seront
pas en mesure de le faire. LES DONNÉES. Pour trouver les éléments en vue de créer cet
exercice, jetons un coup d'œil à certaines des valeurs de base dans la vie et
trouvons les symboles correspondants qui représentent ces valeurs: la
montagne, la forêt, la rivière, le nuage, le ciel et la terre. Maintenant,
faisons un arrangement à partir d'éléments d'arts martiaux sélectionnés tels
que les postures, les mouvements, les techniques de mains et de jambes dans
un schéma cohérent qui pourrait refléter l'esprit de nos valeurs choisies et
pourrait porter en même temps la stratégie des arts martiaux. Bien sûr, ce
travail nécessite vision, patience et persévérance pour obtenir un résultat
de valeur durable. LES SIX POSTURES. Il y a d'abord un poème en vietnamien (non
traduit) suivi de six groupes de phrases, des photos ou une vidéo. (1). La
Montagne. Le Mont Tan-Vien
nous inspire la solidité physique et l'esprit des grands hommes. (Etre fort et avoir de l’endurance comme
un alpiniste) (2). La Forêt. La forêt de Trang-Son nous enseigne à développer
les efforts intensifs et l’exploration spirituelle (Pratiquer l'art martial comme aller dans une forêt: ne pas s'égarer, ne pas reculer) (3). La Rivière. Le Mékong nous emmène dans l'océan et nous enseigne
l'esprit indomptable (Pratiquer un
quyen est comme si surfer sur les vagues: adaptation et résistance) (4). Le
Nuage. Les nuages sur la ville de Da-Lat sont beaux et évoquent l'esprit
d'ouverture et l'impermanence des choses dans la vie (Entraînez votre esprit comme si vous regardiez les nuages: se détacher de tout) (5). Le
Ciel. Le ciel sans fin nous donne une force intérieure et
une forte conviction en nos valeurs (Entraîner
notre esprit comme si nous étions au milieu d'une tempête: demain il fera beau) (6). La
Terre. Notre terre est synonyme d'esprit pratique et de
générosité (Dans la vie, parmi des
milliers de circonstances imprévisibles: je
n'ai pas peur)
|
|
|
End post 26
No comments:
Post a Comment